• Historie 1991 - 1995

• 1991-1995

Deze periode kenmerkte zich door grote verzelfstandiging van de VVV. Dit kwam mede door de normalisatie van het dorp Veenhuizen. Justitie deed en doet nog steeds stappen terug en de Gemeente onderneemt weinig of geen stappen waardoor de VVV zich steeds meer zelf moet zien te bedruipen. Rondom de bestuurstafel werd er daarom het e.e.a. van de VVV verwacht.

hoe het begon 21

kampioenselftal 91/92 Veenhuizen 3e klasse KNVB
    Staand: Henk Kleiker, Johan Schadenberg, Erik Stam, Pieter Rooks, Edwin Nuwold, Sjouke Rooks, Herman van Bruggen, Peter Moltmaker, Harry de Jong, Edwin Schuiling, Otto Grooten, Eddy Hoekstra, Arno Ties, Henk Smallenbroek
    Zittend: Martin Kleiker, Harro Stuurwold, Jeroen Duin, Henk Duin, Hans Lubbers, Harry Maat
    (Ruud Hendriks en Bert Venema, de verzorger, ontbreken op de foto)
    De prestaties op het veld overtroffen de stoutste verwachtingen. Het tweede degradeerde weliswaar naar de reserve derde klasse DVB maar maakte het een paar jaar later meer dan goed door tweemaal te promoveren. Het eerste elftal wist in 1991 via de na-competitie te promoveren naar de 3e klasse van de KNVB. In een bloedstollende wedstrijd tegen CVVB uit Bedum wisten de Blauw-witten o.l.v. het duo Henk Smallenbroek (trainer) en Peter Moltmaker (leider) op het neutrale terrein van VAKO in Vries, met 1-0 in de verlenging te winnen.

hoe het begon 2
    De promotie is een feit
    In de 3e klasse B kwam men vervolgens uit tegen gerenommeerde ploegen als Drenthina, Lycurgus, Sportclub Elim (ooit 1e klasse). Grote namen in het noordelijke voetbal. Een gevolg hiervan en dat Veenhuizen in deze regio als enige in de weide omtrek 3e klasse speelt, is dat jongens uit stad en ommeland graag in Veenhuizen willen voetballen. In de zomer van 1993 werd afscheid genomen van trainer Henk Smallenbroek, die na vier seizoenen het roer overgaf aan Feye Hatzmann uit Hoogersmilde. Met deze trainer kwamen de Smildegers Eddy Tingen, Garalt Tillema en Bert Veenstra mee.

Het succesvolle 2e elftal

hoe het begon 3
    Staand: H. Kleiker, J, Feijen, P. Rooks, T. Uiterwijk, B. Mol, H. Rozema, E. Lubbers, H. Zandvoort
    Zittend: H. v/d Berg, E. Schuiling, E. Stam, A. Bouw, S. Mol, A. Ties (R. Ties ontbreekt)
    De laatste twee seizoenen wist het 2e elftal twee keer achtereen te promoveren en doen in het 50 jarig jubileumjaar weer bovenin mee in de reserve 1e klasse. Het eerste had het in die jaren moeilijk, vooral door slechte seizoenstarten als oorzaak, maar wisten zich te handhaven.

In 1995 werd Feye Hatzmann opgevolgd door hoofdtrainer Simon Neef uit Marum. Na vier jaar in de derde klasse B vertoeft te hebben is het eerste elftal ingedeeld in de derde klasse A, waar men uitkomt tegen o.a. ploegen als CVVO (Lemmer), Oeverzwaluwen (Koudum) en OWIOS (Oldebroek).

Door een aantal enthousiaste (oud)leden onder leiding van Fokko Luiting werd in 1995 weer een veteranenteam opgericht, die als vierde elftal boven de 35 de velden afstruint in het door hun zelf te bepalen tempo.
    De lichte groei bij de jeugd, die eind 90 inzette, kreeg een vervolg. De begeleiding die daarbij hoort gelukkig ook. In het seizoen 1994/1995 werd begonnen met het aanstellen van jeugdtrainers. Wat dan ook leidde tot doorstroming van enkele jeugdspelers naar het eerste elftal.